Wil jij de vooruitgang van de teams live volgen? Kijk dan op https://tourmonitor.eu/ringvaart/ of https://parthenon-ey-ringvaartregatta.nl/ voor meer informatie!
Door Lard Montesano Montessori
De roeisport staat over het algemeen niet bekend om haar lange afstanden. Het koningsnummer is een wedstrijd van twee kilometer, en het langebaanseizoen komt niet boven de 8 kilometer uit. Van uren achter elkaar je sport beoefenen, zoals bij het wielrennen, is bij roeien geen sprake. Wanneer een leek vraagt wat dan de langste afstand is die geroeid wordt, komt bij velen de Ringvaart naar boven drijven. Maar kan je die achterlijke, ongezond lange 100 kilometer van de Ringvaart wel als wedstrijd classificeren? De vraag meestal niet of je hem wint, maar of je hem haalt. De marathon van het roeien. De langste onafgebroken regatta ter wereld.* Enkel techniek en conditie gaat je niet redden, deze wedstrijd roei je op karakter.
Maak kennis met de leden van de Orca delegatie vanuit hun eigen perspectief.
Bonnie en Slide
Stuur: Ongestuurd
Roei(st)ers: Marlies Grolle en Zikun Zhou
Als we aan mensen vertellen dat we de Ringvaart gaan starten worden we vaak, en misschien terecht, voor gek verklaard. Als we vervolgens zeggen dat we in een dubbeltwee starten wordt er gevraagd wat we onszelf aandoen, met de bekende verbaasde blikken. Deze reactie zijn we inmiddels wel gewend.
De dubbeltwee is een bekend boottype voor ons. Sinds de zomer van 2017 roeien we in dezelfde opstelling en hebben we een aantal wedstrijden gestart zoals de Theta Herfstregatta, waarbij we onder andere een 4200 meter moesten roeien op een te vroege zondagochtend. Nu – tijdens de dagen vlak voor de Ringvaart – voelt dat als een korte sprintwedstrijd. Sprinten kunnen we niet meer, maar bizar lang roeien wel! Inmiddels is 3 uur lang trainen de norm, soms wel twee keer op één dag. Maar ondanks de trainingen, waarbij we soms al de helft van de Ringvaart varen, zien we er nog steeds heel erg tegenop. Eén ding weten we zeker: nadat we uit onze geliefde boot zijn gestapt storten we compleet in met (hopelijk) een gevoel van voldoening wat ons nog net in leven zal houden.
Anna Erowtisch
Stuur: Nynke Kok
Roeiers: Sjoerd de Vries, Daan Bosshardt, Mick van Eijs, Tom ten Berge, Rik de Kort, Olivier Jansen, Daan van Soest, Maarten van Schijndel.
ANNA-Erowtisch, dat zijn toch die ouwe compolullen? Hun atletische lichamen doen vermoeden dat we hier met wedstrijdroeiers te maken hebben. Dit vermoeden werd onderstreept door een glansrijke deelname aan de H4K. Om een en ander nog “iets” bij te schaven (techniek, conditie), werd het trainingsplan sinds de H4K uitgebreid met ergo-sessies en zaterdagtrainingen. In een om-de-week-schema welteverstaan, zodat de comporoeier zijn gang kon blijven gaan. Professioneel materiaal werd aangeschaft om de uiterlijke mens (handschoentjes en coole petten) en innerlijke mens (intern bekend als “gelletjeeees”) te beschermen tegen de dreiging van 100 km recreëren. Om niets aan het toeval over te laten, werd er nog een paar meter Dymo-tape tegenaan gegooid om vrijwel elk onderdeel te labelen met de (bij)naam van één der acht roeiers. Verwachtingen zijn altijd lastig uit te spreken voor een avontuur als dit. Met startnummer #3 en een meldtijd die goed zou aansluiten bij een avond stappen, is de organisatie in ieder geval van mening dat ANNA-Erowtisch het water van de Kagerplassen aan de kant gaat zetten als Mozes himself. Zelf zien de – inmiddels – veteranen hun deelname aan de Ringvaart als een prachtige kroon op hun compo-roeicarrière. Daarbij worden zij nog eens extra gestimuleerd door de vele sponsors die hun goede doel gesteund hebben.
Giraft
Stuur: Florieke Niestern
Roeisters: Iris van den Heuvel, Sofie Postma, Iris Koopman, Sophie van Scherpenzeel
Fietsers/ coaches: Anniek Roskam, Regina Voss
Dit jaar gaan ook wij, Giraft, de Ringvaart starten. Onze ploeg bestaat voornamelijk uit tweedejaars Orcanen, die na een goed verlopen eerste jaar in een lichte identiteitscrisis belandden. Zouden we ons inschrijven voor een bokaal, of hier en daar een losse wedstrijd roeien, of toch liever vier avonden per week ondersteboven aan de tap hangen? Gelukkig waren we het er al snel over eens dat we het liefst naar een concreet doel toe wilden trainen. Dat we ervoor kiezen om de Ringvaart te trotseren met vier boordroeiende dames, resulteerde hier en daar in een opgetrokken wenkbrauw. Maar na talloze ergosessies en drie uur durende boottrainingen, denken we dat we er klaar voor zijn. Met een gemiddelde lengte van 1.83m hebben we in ieder geval de benen om onszelf met volle overgave de vernieling in te trappen. Verder zijn de rollen tape ingeslagen, liggen onze fluorescerend gele shirts klaar, en is het kwarkschap van de Albert Heijn al weken braakliggend terrein. Ons doel is om de Ringvaart met bebloede knuistjes en een voldaan gevoel uit te roeien. Gaan we daarna weer aan de tap hangen.
Orca mixed 8
Stuur: Sander Quast.
Roei(st)ers: Julia Brink, Vera Verheijen, Marloes van Haasteren, Olivia Riksen, Hylke Ringenaldus, Remy Chou, Matthijs Spruijt, Niels Bakker.
De Ringvaart starten begon voor ons eigenlijk als een grapje. Beetje bluffen en kijken hoe mensen reageren, er lopen echter genoeg gekke mensen op Orca rond om na het horen van het idee te denken: ‘wow echt een super goed idee, ik doe mee!’. Binnen de kortste keren hadden we acht mensen die stom genoeg zijn om 100km achter elkaar te willen roeien. Dus toen zijn we toch maar een keertje met z’n allen gaan zitten en hebben we ons na ongeveer 20 minuutjes praten toch maar ingeschreven. Tsja, toen konden we er niet meer onderuit. We zijn sindsdien, ongeveer twee maanden geleden, een keer per week met elkaar gaan roeien en het ging eigenlijk best aardig. We zijn onderweg een aantal roeiers verloren aan blessures. Gelukkig waren er genoeg Orcanen nog te strikken om in te vallen, zelfs vier dagen voor de race nog(!). Dus zullen we met zijn allen woensdag ons uithoudingsvermogen en geduld testen door samen deze zeer lange afstand af te leggen. We staan dan wel ingeschreven als de Orca Mixed 8, maar we zullen gaan als een locomotief en op deze manier 100km afleggen. Éen voor alle en alle voor één.
De Kanorca’s
Stuur: Astrid Maassen
Roeiers: Robin van den Brink, Floris Gemke, Lard Montesano Montessori, Marek van Oostrom
Het ouderejaars comporoeien is een interessante tak van sport. In de vlietbokaal kan je keiharde oud wedstrijdroeiers en rasechte comporoeiers boord aan boord vinden.
Na twee jaar startjes en sprintjes waren we echter op zoek naar wat afwisseling, toen werd de Ringvaart werd geopperd. Met Lard als invaller hadden we vier roeiers die gek genoeg waren om een poging te wagen. Tussen de trainingen voor de vlietbokaal door moesten de voorbereidingen voor 100 kilometer roeien getroffen worden. Vroeg in de ochtend naar Leiden reizen voor de 25 kilometer lange lammetjestocht was hier onderdeel van, om vervolgens de volgende ochtend 3 uur lang kilometers te maken op ons eigen kanaal.
Met Astrid als streng doch rechtvaardig stuurtje worden we goed bij de les gehouden wanneer we inzakken. Dankzij een playlist met nummers die perfect afgesteld zijn op roeitempo 22 zal onze haal constant en gelijk zijn.
De Ringvaart start je natuurlijk niet enkel als afleiding van je normale trainingsprogramma. Het is een bijzondere prestatie die elke fanatieke roeier op zijn lijst wilt hebben. De perfectie manier om te kijken waar je van gemaakt bent.
Prowtein
Stuur: Florien Korpershoek
Roeisters: Emma Bronswijk, Iris Hertel, Christine van der Beek, Freya Leenders
Vorig jaar tijdens onze ploegvakantie kwamen we op het idee dat het ons heel vet leek om de Ringvaart te starten. Het nogal abstracte plan werd langzaam uitgewerkt. We gingen bij iedereen peilen wie het leuk leek om die 100k te roeien, en uiteindelijk stonden de 4 mensen in de boot vast: Emma Bronswijk, Iris Hertel, Christine van der Beek en Freya Leenders. Na een lange zoektocht hebben we ook onze fantastische stuur gevonden die ons toe gaat spreken 22 mei aanstaande, namelijk de enige echte Florien Korpershoek!
We verwachten dat het tijdens de tocht niet altijd even leuk gaat zijn, maar we zijn gemotiveerd om door te zetten en kijken er ook heel erg naar uit! Met het treffen van de voorbereidingen merk je wel dat het spannend wordt, maar ook goede spanning gelukkig! Daarnaast hebben we veel support (met spandoeken) die ons er ook doorheen gaan slepen.
Laatste woord
Nu zitten we nog in de stilte voor de storm, de dag voor de Ringvaart. Het is te hopen dat iedereen goede nachtrust krijgt ondanks de zenuwen. Als ik terugdenk aan mijn Ringvaart tocht van vorig jaar zou ik iedereen dit advies op het hart willen drukken:
Probeer de rit op te delen in verteerbare stukken. Denk aan de komende vijf kilometer, niet aan de komende 100. Wanneer je denkt aan hoe ver je nog moet, wil je niet meer.
Biedt de gedachte van opgeven zo min mogelijk ruimte. Opgeven bestaat niet. Wanneer je in de boot bent gestapt is de oever de grens en je paspoort ligt bij de finish.
Kom hem maar halen.
*De Tour du Léman à l’Aviron is met 160kilometer in principe de langste onafgebroken wedstrijd. Een kanttekening is wel dat de roeiers bij die wedstrijd met het stuurtje mogen wisselen, en dus niet perse de volledige afstand zelf afleggen. Iets dat bij de Ringvaart niet mag.