Roeiplan PEIL

 

PEIL

 

           

           Door Friso van der Klaauw

 

 

 

Rubriek Wedstrijdplannen: Vooral voor eerstejaars Orcanen die de NOOC starten en zonder coach zitten, is deze rubriek erg handig. Elke wedstrijd is anders en heeft een andere benadering nodig. Hoe deel je die 1km op de Bosbaan in? En hoe overleef je in hemelsnaam die 4.5 km tijdens de PeiL? Deze keer vind je hier het wedstrijdplan van de PEIL. Lees door!

 

4.5 kilometer pijn

De Peil is de langste wedstrijd die de competitieploegen van Orca dit seizoen zullen afleggen. De NOOC ploegen zullen 4.5 kilometer lang hun benen laten branden in een C4+. Dus bereid je voor op 20 minuten roeien. En nee, dan niet op je gemak, maar 4.5 kilometer waarin de motor op volle toeren zal moeten draaien!

Zenuwplasje

Een goede race begint met een goede voorbereiding. Het is erg belangrijk dat jullie stuur bij de stuurvergadering aanwezig is omdat het kanaal soms nauwer wordt. Op deze plekken is bumpen dus lastiger. Je zit lang op het water, dus zorg dat je een uur voordat je het water op gaat goed gegeten hebt. Eventueel kan je een paar koeken en flesjes water meenemen in de boot. Als iedereen zijn laatste zenuwenplasje heeft gedaan kunnen jullie naar het vlot toe. De vlotten bij Proteus liggen niet erg stabiel. Vraag dus om hulp als je de boot erin gaat leggen. Hierna kunnen jullie naar het startgebied roeien. Kijk goed om je heen zodat je bepaalde objecten herkent, die je straks kan gebruiken om te zien hoe ver jullie in de race zijn. Zoek in het startgebied de ploegen op die voor of na jullie moeten (te zien aan de rugnummers) en blijf bij die ploegen in de buurt.

Proteus – Eretes in ’t Lang

4.5 kilometer is lang in een C4+. Verdeel je kracht dus goed over de wedstrijd. Het is verstandig om direct snel weg te gaan om zo veel mogelijk terrein op jouw ploeg en de ploeg die na jou komt te winnen. Een bumping heeft een voorstart die je moet gebruiken om de boot op snelheid te brengen. De stuur kan dit goed inschatten en dit aangeven door te tellen. Zodra jullie over de start komen, horen jullie dit door een signaal en begint jullie tijd te lopen. Zet direct 20 krachtige halen in en zak daarna iets terug naar een stevige basishaal. In de race zijn er drie punten waar je het beste een drie naar tien in kan zetten. Dit zijn de eerste brug, een scheepswerf die is aangegeven met boeien en versmalling van het kanaal doordat een schip in het kanaal ligt.  Op de site van de peil staat de route schematisch weergegeven. De eindsprint zet de stuur ongeveer 500 meter voor de finish in. Voer het tempo geleidelijk op. De laatste 100 meter van de race proberen jullie nog één keer alles te geven en met topsnelheid over de finish te komen!

Na de finish roei je door zodat er geen opstopping komt. Maak aan het einde van het kanaal rond en zoek het vlot op waar jullie moeten aanleggen. Het gaat druk worden bij het vlot, dus wees geduldig. Eenmaal op het droge kunnen jullie genieten van het feest dat zaterdagavond op Proteus wordt gegeven!

Kijk voor de route op: http://peil.proteus-eretes.nl/