Wind, golven, bochten, bruggen en regen. Met andere woorden Orca wint de H4K – Jurrian van de Kraats
Wie de laatste weken een blik op de Amstel geworpen heeft, zal het niet ontgaan zijn. De Heineken Roeivierkamp komt er aan. Deze klassieker vormt al bijna 50 jaar de basis voor het langebaan seizoen binnen het roeien en geldt vaak als eerste krachtmeting voor het korte baan seizoen. Vraag jij je nu, net als ik in mijn eerste jaar, af wat deze roeivierkamp nu eigenlijk is en hoe dit nu allemaal werkt? Dan staat hier onder een korte uitleg.
Hé, wat is een Roeivierkamp?
Geïnspireerd op meerkampen zoals in het schaatsen is de H4K een race over vier afstanden: een 2500, 250, 5000 en voor de wedstrijdploegen een 750 meter. Al deze afstanden worden terug gerekend naar de 250 meter. 1 Seconde op de 250 is dus 3 op de 750 en 20 op 5 kilometer. Deze race kenmerkt zich er ook aan dat je minimaal 8 riemen nodig hebt om mee te mogen doen. Er zal dus in 8+’en en 4x*’s gestart worden. Door de vele bochten in de Amstel (waaronder de zogenaamde Hoerenbocht van meer dan 90 graden!) is de stuur misschien wel de belangrijkste persoon in de boot en kan deze echt het verschil betekenen. Op elke afstand van de Roeivierkamp en de wedstrijd zelf is een blik te winnen. De winnaar kan dus zo met 5 (niet klasserende) blikken naar huis gaan!
De Heineken kent 3 divisies, gebaseerd op de niveaus binnen het wedstrijdroeien. De eerste divisie is het elite 8’en veld. Hier doen de echte grote jongens mee en zal menig bondsroeier langs komen peddelen. De H4K start van langzaam naar snel; de nummer 1 in het klassement zal dus met startnummer 001 varen en de snelste 8 zijn. De tweede divisie is het gevorderde 8’en veld en de derde divisie is het eerstejaarsveld. De winnaar zal hier dus niet alleen de H4K winnen maar ook tien punten binnen halen voor het Eerstejaarsklassement.
Wat de Heineken ook uniek maakt is het een van de enige wedstrijden is waar ook competitie roeiers aan mee mogen doen. Zij zullen starten in de clubvelden. Verder is er nog een half alfabet aan veteranen velden.
De wedstrijdboten
Traditie getrouw stuurt elke vereniging zijn oude 8 naar de Amstel toe. Dit is dus een 8 gevormd met de acht beste wedstrijd roeiers van de vereniging. Dit jaar is onze oude 8 aanzienlijk jonger dan die van de Amstelbeker een half jaar terug. Veel roeiers zijn gestopt of geblesseerd geraakt en zullen dus helaas niet starten. Echter, deze 8 zal zeker niet onderdoen ten opzichte van de 8 van vorig jaar. De gebroeders Rietveld zijn van boeg naar slag gehaald en zullen de gloednieuwe boot door de sprint heen pompen. Op boeg zit oud lichte Maarten Mein. Deze zware in spé zal met zijn net 80kg de boot van een speedbooteffect voorzien. De echte slag zit helaas nog op 6. Voormalig slag van de boegen Cas Klingenberg is het namelijk nog niet gelukt om de volledige boot achter zich te krijgen.
De Dames 8 zal dit jaar een combi zijn met Asopos de Vliet. Het zal voor het eerst dit seizoen zijn dat de middengroep dames samen met elkaar in een boot zullen stappen en de verwachtingen liggen hoog. Volgens ingewijde loopt deze boot als een stoomtrein. Iets wat wel nodig zal zijn voor de vaarverbod waardige windstoten die voor dit weekend voorspeld zijn. De coaches maken zich hier geen zorgen over. Met Wia Ruiter op slag en Willemijn van der Pijl terug op boeg, zullen de dames in ook een nieuwe 8 deze storm in het westen trotseren.
Ook onze Lichte Middengroepers hebben het voor elkaar gekregen een 8 te vullen. Met een Orca, Vidar, Triton combi zullen zij de strijd aan gaan met de andere lichten van Nederland in het lichte tweede divisie veld. Met een last-minute wijziging in de opstelling zal de soepele Niels Kanters het tempo tot grote hoogte laten stijgen. De niet meer zo dikke Pelle Laken zal vanaf boeg proberen de Vidar jongens in het gareel te houden, zolang hij in dit proces maar niet nat wordt. Aldus de profcoach moeten deze lampen in de sprint roeien als lantarenpalen, iets wat op Olof Huiberts, steeds kleiner wordende buik, geschreven is. Over de 750 meter zullen we ons in ieder geval geen zorgen maken. Uit betrouwbare bron hebben wij vernomen dat rond deze tijd Feyenoord tegen Vitesse zal gaan spelen, een wedstrijd die de Vidar jongens niet kunnen missen. Dus hoe sneller de 750 meter gedaan is, hoe eerder onze jongens weer voor te TV kunnen gaan zitten. De grootste concurrentie zal van onze blauwe buren komen. Zij hebben hun sterke 4- gecombineerd met de ouderejaars lichten met onder andere de broer van Niels.
Voor de lichte dames is er geen 8’en veld en zij zullen dus in een lichte 4x* starten. Hun 2x had op de Winterwedstrijden met ruim een minuut een baanrecord gevaren en met de seatrace in Sevilla bleken de drie dames tegen elkaar inwisselbaar te zijn. Combineer dit met de benen van Tosca (die net de eerste plek in de ergo top tien veroverd heeft) op slag en een derde Heineken overwinning voor Tosca ligt op de loer.
Margriet Lantink zal ook in een 4x* verschijnen. In een Euros, Laga, Njord, Orca combi zal zij de Amstel onveilig maken. Ze zal het in dit veld opnemen tegen dames uit de 4x van het Nederlandse team. Voor de in Amsterdam trainende Margriet zal de grootste concurrentie bij Skoll liggen. Haar trainingsmaatjes hebben samen een 4 gevormd die aldus hun coach voor een baanrecord zal gaan.
De Middengroep Zwaren zullen samen met Skoll en Amstel ook nog een tweede 8 op het water leggen. Varen in een 8 is deze jongens afgelopen jaren met de paplepel in gegoten en met een ingeschreven coachteam dat even groot is als de middengroep zware sectie, zal deze Reupacht luidkeels over de Amstel geschreeuwd worden.
In het Eerstejaarsklassement zijn bij de Winterwedstrijden de eerste punten al verdeeld en dat smaakt natuurlijk naar meer. Eerstejaars Dames heeft ondanks het succes in Delft, toch hun opstelling veranderd. Met een nieuwe slag zullen zij laten zien dat ze niet alleen goed zijn op de lange afstand, maar ook op de korte afstand het veld aanvegen. De coaches voorspellen dat er mooie dingen kunnen gaan gebeuren en de hoop is dan ook dat dit weekend het Orca lied ook in Amsterdam zal gaan klinken voor onze dames. De Eerstejaars Zwaren hebben ook hun opstelling veranderd. Waar de lange afstanden niet zo hun ding zijn, win je de H4K gelukkig op de sprints. De jongens zijn dus ook van plan om de 250 als echte zware door te beuken. Wie dat ook van plan zijn, is Eerstejaars lichte Dames. Met een oud zware stuur op slag zal de Amstel onveilig gereupt worden. Dag twee zullen ze zelfs nog zwaarder zijn aangezien je op de Heineken maar één keer hoeft in te wegen. Ook de Eerstejaars Lichten zijn klaar voor de 250. Na een succesvolle sprint training met Vincent Goris weten de jongens soepel tempo 45 aan te tikken. Ze moeten vooral gewoon hun ballen op tafel leggen aldus hun coach, en dan weten ze verder wel wat ze moeten doen. Waar de lichten in de boot vrij gespannen zullen zijn, kijkt men aan de kant vol spanning naar hun coach. Vorig jaar besloot deze man namelijk om in de Amstel te duiken om het roer van zijn 8 te repareren. We hopen dat dit jaar hij dit niet aan de start hoeft te doen, maar dat hij bij de overwinning zijn mannen tegemoet zwemt.
De compoboten
Zoals eerder gezegd zijn er ook compovelden bij de H4K. Helaas mag er bij deze wedstrijd niet ingeschreven worden met de creatieve namen die men bedacht heeft. Daarom zullen wij ons best doen om de boten zo goed mogelijk uit elkaar te houden. Bij de dames zal de Dames Club8 van start gaan. Deze dames zijn niet alleen de nieuwe sparkoningen van Vianen, maar ook die van de Amstel. Op het trainingskamp wisten ze zelfs de Triton EJD 8 voor te blijven dus de verwachtingen liggen hoog. Ze zullen onder andere concurrentie krijgen van de andere dames 8. Deze 8 bestaat uit oud wedstrijdroeiers en club8 roeiers en is dus bekend met het water van de Amstel. Ook zij hebben regelmatig samen in de boot gezeten en zijn helemaal klaar voor de wedstrijd.
Bij de mannen starten er drie Orcaboten in het clubveld. De mannen van Orca 1 zijn geen vreemden bij dit soort wedstrijden. Vaak schrijven de roeiers van deze 8 zich in voor de wedstrijden met clubvelden, denk bijvoorbeeld aan de NKIR. Afgelopen weekend zijn ze zelfs op trainingskamp geweest op de Amstel. Gecoacht door de nieuwe wedcom kan het niet anders dan dat deze boot een succes wordt. Orca 2 is een 8 die bijna niet meer weg te denken is uit compo roeiend Orca. Ze staan beter bekend als Anna Erowtisch en ook zij hebben hard getraind voor deze wedstrijd. De verwachting is dus ook dat net zo volle bak aan de riem zullen trekken, als dat ze een bak kunnen trekken. De laatste compoboot die ingeschreven staat onder Orca 3 is natuurlijk onze Heren Club8. Deze jongens zullen tijdens deze wedstrijd versterkt worden door powerhouse Andy Bruijns. Combineer dit met de zilverpijl als boot en de Berlage Brug mag eerder bang zijn voor deze roeiers dan andersom.
Ook de Mercedes zal dit weekend op het water liggen. Na een zeer geslaagde borrel afgelopen donderdag zullen onze Bedrijfsroeiers van Hilhorst laten zien dat ze ook in de boot de boel onveilig kunnen maken. Als hun roeien even goed als hun bingo is, kan het niet anders dan dat dit een groot succes gaat worden.
Veteranen
Ook in het veteranen veld is Orca vertegenwoordigd. Nannet en Marike zullen hun best gaan doen in het DVA4 veld. Ook Wieke de Haan zal als stuur te zien zijn in een tromp combi. Verder zullen er ook veel oud-leden meedoen. We hebben ons best gedaan ze allemaal te vinden, maar meldt het zeker als we er een gemist hebben.
Oud olympiër Sjoerd Hamburger zal in een combi 8 met Niko Rienks, de Muda’s en Orca’s meest succesvolle stuur Merijn van Oijen het HVC veld starten. Hier zal hij concurrentie krijgen van oud ploeggenoot Geert Cirkel die in een Trompboot de strijd aan zal gaan. Deze mannen mogen dan misschien wel een dagje ouder worden, ze zijn fitter dan menig wedstrijdroeier die aan de start zal verschijnen. Wie wil zien hoe de oude garde van het Nederlandse roeien over de amstel pompt, moet zeker deze heat bekijken!
Naast deze mannen zal ook de zelfbekroonde Koning van de Amstel Arnt Mein net zoals zijn zoon op boeg zitten van zijn 8. Zal oud orcaan Milena Knappstein op slag zitten van een Viking 8 en zal Jonna de Vries als stuur een veteranen 8 over het water laten racen.
Orca gaat, zoals een goeie gewoonte betaamt, elk jaar met een delegatie toeschouwers naar de Amstel toe. Dit jaar zullen wij als ramptoerist kijken hoe de ploegen in de omval plots volle windtegen zullen krijgen. Tijdens de sprints zullen we naar de tribune bij Nereus toe gaan om onderdeel te worden van tunnel aan geluid waar onze roeiers door heen zullen pompen. Zeker als toeschouwer is dit een van de leukste wedstrijden om te kijken en raden wij iedereen zeker aan langs te komen!