Op het Merwedekanaal is het druk. Na de normale college-uren worden alle boten uit de loods gehaald om lekker een stukje te varen. Daarnaast komen er vanuit de gemeente steeds meer plannen om het kanaal aantrekkelijker te maken voor pleziervaart en worden er nieuwe woonboten bijgebouwd. Met drie roeiverenigingen op maar vijf kilometer kanaal is dat te veel. Het Merwedekanaal is vol en het wordt alleen maar erger. Hiervoor moet een oplossing gevonden worden. Daarom is het jaardoel van onze wedstrijdcommissaris Karlijn om te kijken naar alternatieven voor ons kanaal op de korte termijn. Een oplossing lijkt te zijn gevonden in de vorm van Vianen, daarom vond daar 9 januari een pilot voor plaats.
Vianen ligt ongeveer 10 kilometer ten zuiden van Utrecht. Daar is een stuk van het Merwedekanaal dat veel breder is dan in Utrecht. Ook zijn er veel minder bruggen per kilometer en geen woonboten. Vandaar dat Karlijn kijkt naar de mogelijkheden om een aantal roeiers in Vianen te laten trainen. Zaterdag 9 januari gingen de eerste roeiers het water testen, om een beter beeld te vormen van wat er nog geregeld zou moeten worden om dit werkelijkheid te maken. Daar aangekomen werden de vier boten opgeriggerd en getild naar de plek waar het zonder vlotten het makkelijkst was om de boten in het water te leggen. Dat bleek een uitdaging te zijn en helaas haalde één 2- het niet om droog uit te zetten. Zij zijn toen weer terug naar Utrecht gegaan om op te warmen. De andere 2- en twee skiffjes konden wel beginnen aan hun training.
Het kanaal was zoals beloofd erg breed en je kon er eindeloos doorroeien. Ondanks het vele water en de redelijk sterke wind, waren er haast geen golven. De roeiers hadden alle ruimte voor oefeningen en in de toekomst zouden er makkelijk sparwedstrijden gehouden kunnen worden met drie boten naast elkaar. Verder heeft het kanaal af en toe een ruime bocht en een brug om toch wat afwisseling te hebben. Voor de coaches was er een goed fietspad waar maar een paar keer een tegenligger langs kwam en verder was het uitgestrekt weiland dat haast aan Friesland doet denken. Helemaal aan het einde van de training kwam er een containerschip aan gevaren. Het schip creëerde redelijk wat golven en zou bij een spar voor een gevaarlijke situatie zorgen. Volgens de gemeente van Vianen valt het echter mee hoeveel containerschepen er varen, maar het is wel fijn en belangrijk om een preciezer getal te weten voordat er echt geroeid gaat worden.
Toen de boten weer afgeriggerd op de botenwagen lagen, ging er nog een groepje naar de Ponthoeve om de middag te bespreken onder het genot van een pannenkoek. Daar werd geconcludeerd dat het water erg fijn is en dat het echt een oplossing zou kunnen zijn voor ons deel van het Merwedekanaal. Er zitten alleen nog wel veel haken en ogen aan. Wie gaan er bijvoorbeeld heen? Hoe komen de roeiers er gemakkelijk? En waar worden de boten gelaten?
Er zijn verschillende scenario’s die allemaal voor- en nadelen hebben. Het idee is nu dat het vooral om derdejaars en oudere werdstrijdroeiers zou gaan, die in de weekenden vier keer in Vianen gaan roeien. Voordat dat of iets anders besloten wordt, gaan Karlijn en haar team onderzoeken wat de kosten zijn voor vlotten, containers voor de boten en pendelbusjes. Verder gaan ze ook bij coaches peilen wat hen goed zou passen. Maar we kunnen nu alvast concluderen dat het water perfect is om op te roeien en wellicht is dit de oplossing voor ons volle Merwedekanaal.